W nowym badaniu porównano poziomy kortyzolu u dzieci ze szkół podstawowych w Wielkiej Brytanii, które uczestniczyły w sesjach interwencyjnych z udziałem psa. Interwencje z udziałem psa mogą prowadzić do znacznie niższego stresu u dzieci, zarówno ze specjalnymi potrzebami, jak i bez, według nowego badania z wykorzystaniem poziomu kortyzolu w ślinie opublikowanego w tym tygodniu w ogólnodostępnym czasopiśmie PLOS ONE autorstwa Kerstin Meints z University of Lincoln w Wielkiej Brytanii.
Czy obecność zwierząt obniża poziom kortyzolu u dzieci?
Długotrwałe narażenie na stresory może mieć negatywny wpływ na uczenie się, zachowanie, zdrowie i samopoczucie dzieci przez całe życie. W szkołach zbadano kilka podejść do łagodzenia stresu, w tym jogę, uważność, medytację, aktywność fizyczną, interwencje związane ze stylem nauczania i interwencje przy pomocy zwierząt.
W nowym badaniu naukowcy obserwowali poziom kortyzolu – hormonu stresu w ślinie 105 dzieci w wieku od 8 do 9 lat w czterech szkołach ogólnodostępnych w Wielkiej Brytanii, a także 44 dzieci w podobnym wieku z siedmiu szkół specjalnych w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania.
Dzieci losowo podzielono na trzy grupy: grupę psów, grupę relaksacyjną lub grupę kontrolną. W grupie psów uczestnicy wchodzili w interakcję przez 20 minut z wyszkolonym psem i przewodnikiem; grupa medytacyjna obejmowała 20-minutową sesję relaksacyjną. Sesje odbywały się dwa razy w tygodniu przez cztery tygodnie.
Obniżony poziom kortyzolu u dzieci dzięki spotkaniom z psami
Interwencje psów prowadzą do znacznie niższych poziomów kortyzolu u dzieci zarówno w szkołach ogólnodostępnych, jak i specjalnych. W szkołach ogólnodostępnych dzieci z grup kontrolnych i relaksacyjnych miały wzrost średniego poziomu kortyzolu w ślinie w trakcie semestru szkolnego.
Jednak dzieci, które uczestniczyły w sesjach grupowych lub indywidualnych z psami, nie miały statystycznie istotnego wzrostu poziomu kortyzolu. Ponadto ich poziom kortyzolu był średnio niższy bezpośrednio po każdej sesji psa.
Skuteczny sposób na łagodzenie stresu u dzieci ze specjalnymi potrzebami
W przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zaobserwowano podobne wzorce, ze spadkiem kortyzolu po interwencjach w grupie psów. Autorzy wnioskują, że interwencje psów mogą skutecznie złagodzić poziom stresu u dzieci w wieku szkolnym, ale zwracają uwagę, że potrzebne są dodatkowe badania nad idealnym czasem i kontaktem z psami w celu uzyskania optymalnego efektu.
Autorzy dodają: „Interwencje z udziałem psa mogą prowadzić do obniżenia poziomu stresu u dzieci w wieku szkolnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bez”
Napisz nam co o tym myślisz